Fény az alagút végén 16

Fény az alagút végén
Jelentős ígéreteket tartogat 2022 az informatika számára, különösen a közelmúltban a területen végigsöprő felfordulást figyelembe véve: a vállalatok a világjárvány okozta változásokra igyekeztek válaszolni, míg a szállítók és szolgáltatók az ez által generált igények kielégítésére fókuszáltak. A Computerworld lapigazgatója és kiemelt szakértői megosztották előrejelzéseiket a várható technológiákkal és trendekkel kapcsolatban, amelyek nemcsak a tech-ipart, hanem általában az üzleti életet is uralni fogják az előttünk álló évben.

Kihívásokkal teli év volt az idei. A pandémia nem csak a mindennapi életünkben hozott változást, de a közvetett hatásai a munkánkban is új kihívásokat hozott. A személyes kapcsolatok leépülése, a kollégákkal és üzletfelekkel folytatott találkozások csökkenése és megszűnése nem csak a produktivitásunkat tette próbára, hanem a mentális egyensúlyunkat is.

Személyes tapasztalataim alapján sok szakértő, cégvezető, munkavállaló, bár a kezdeti home office iránti lelkesedés ellenére, érezhetően elfáradt. Lényegesen kevesebb motivációs tényező érte a szakmabelieket, mint egy olyan évben, ahol nem a pandémia árnyékában kellett helytállni. A digitális transzformáció nem csupán a “good to have” hanem a “must have” kategóriába került. Aki nem tartotta a lépést, nem fejlesztette folyamatait, vállalati kultúráját, az elvérzett.
Ellenben azok a vállalati szereplők, akik meg tudták tenni ezt a lépést, legtöbb esetben megerősödve, jobban átgondolt és megtervezett folyamatokkal, új és hatékonyabb működési modellel néznek az új év elébe.

Nálunk, a Computerworld magazinnál is tartanunk kellett a lépést. A nyomtatott lapot elérhetővé tettük online lapozó formában, a Computerworld Café által lehetőséget biztosítottunk, hogy cégvezetőket és szakértőket ismerjenek meg olvasóink, valamint a konferenciáink nagy részét is az online térben kellett megtartanunk. Úgy gondoljuk, hogy ezek az eszközök, módszerek erősebbé és relevánsabbá tettek minket.

A piacon látható új munkamodellek, digitalizált folyamatok, újragondolt működések reményre adnak okot. Reményre, hogy a digitalizáció normává válása, hatékonyabb munkaszervezés által egy új korszakba léphetünk, mely gazdasági és társadalmi fellendüléshez vezethet.

A Covid-19 kapcsán gyakorlatilag mindegyik, információbiztonsággal foglalkozó vállalat az elemzéseiben, publikációiban a cégek, és a magánszemélyek elleni támadások ugrásszerű megnövekedését jelezte. Ez a tendencia a közeljövőben, 2022-ben is minden bizonnyal tartani fogja magát. Épp ezért fontos az információbiztonsági incidensek lehetséges megelőzése, a proaktív védelem kialakításával, ideértve a felhasználói magatartások, reakciók tudatos kezelését is. A technikai megoldások bevezetése és üzemeltetési mellett a felhasználói tudatosság fokozását célzó oktatások fontosságára szeretném felhívni a figyelmet, ez nem csak az üzleti oldalon, hanem a magánéletünkben is egyre fontosabb lesz.

Az elmúlt másfél év az informatikai megoldások térnyerése szempontjából igazi aranykornak tekinthető. Digitalizációs szakemberként azt is mondhatnám, hogy legalább 3-4 évet lépett előre az ágazat az ügyfelek igényeinek hirtelen megnövekedése miatt.

Ugyanakkor vezetőként, nőként és anyaként azt is látom, hogy emberileg szinte mindenkit megviselt ez az időszak. Újfajta bizonytalanságok, a fizikai távolságtartás, a home office és a home schooling olyan régóta tart, hogy várhatóan ezek tartósan nyomot hagynak az életünkön. Mindannyian szembesülünk azzal, hogy az online térbe kényszerített kapcsolattartás, a végtelen Teams megbeszélések vagy a kikapcsolt kamerával kommunikáló partnerek kimerítenek minket fizikailag, érzelmileg. A tavaly téli időszak után idén is sok vállalat lemondja még a karácsonyi partikat is. Lassan nem ismerik meg egymást a kollégák, az új munkatársak integrációja egyre nehezebb. Emiatt is fontos, hogy a digitalizációs projektekben kiemelten figyeljünk a humánus szempontokra: az emberarcú projektmenedzsment és kommunikáció fontosabb, mint valaha. A munkatársak és az ügyfelek is igénylik, hogy ne csak erőforrásként, hanem érző emberként kezeljük őket, hallgassuk meg az igényeiket, problémáikat az új alkalmazások bevezetése kapcsán. Csak akkor válhatnak valódi értékteremtő eszközzé az informatikai megoldások, ha azokat képesek vagyunk a szervezetben dolgozókkal elfogadtatni. Számos vállalati felmérésnél derül ki, hogy az erővel végig vitt projektekben elkészült rendszerek használatát a felhasználók gyakran szabotálják. Tartsuk szem előtt: az informatika van az emberekért, és nem fordítva.

Forrás

ElőzőKövetkező

A tudomány most fedezte fel, hogy az agyunk utálja a PowerPointot 5

A tudomány most fedezte fel, hogy az agyunk utálja a PowerPointot

A PowerPoint stílusú prezentációk olyan módon kényszerítenek multitaskingra, amit az agyunk nem igazán tud kezelni. Szinte minden prezentáció (PowerPoint vagy más) azzal jár, hogy az előadó beszél, miközben szavakkal teli diákat jelenít meg. Az ötlet lényege, hogy a képernyőn megjelenő szavak támogatják az elhangzottakat, ezáltal növelve a megértést és az emlékezetet.

Ezzel azonban az a baj, hogy a prezentációk csökkentik a hallottak és látottak megértést és az információk megtartást, mivel az emberi agy nagyon rosszul működik minden olyan többfeladatos helyzetben, amely gondolkodó szervünk ugyanazon részének használatát kívánja meg mindegyik feladat esetében. Marc Coutanche pszichológus a Pittsburghi Egyetem kutatója a Popular Mechanics című lapban szemléltette ennek az okát. “Az agyunk nyelvi régiói a hangokat, a szavakat és a mondatok jelentését dolgozzák fel. Képzeljünk el egy áramkört, ahol több bemenet és több kimenet van, de ugyanazokon a vezetékeken osztoznak” – mondta.

Más szóval, amikor az agyunk szavakat hall és különböző szavakat lát egy időben, az agyban tulajdonképpen rövidzárlat keletkezik, vagy az agy váltogat a két szókészlet között, ami mindkettőt összezavarja. Ez az oka annak, hogy gyakorlatilag minden PowerPoint prezentáció unalmas és felejthető – állítja az Inc. magazin, amely a címben lévő merész kijelentést is megfogalmazta.

Az agya persze képes multitaskingra, ha a többfeladatúság kezelése a szerv különböző részeire támaszkodhat. Ezért tudunk biztonságosan autót vezetni, miközben híreket hallgatunk a rádióban.

Számos nagy sikerű vállalkozó, például Jeff Bezos és Elon Musk intuitív módon jutott arra a következtetésre, amit a tudomány azóta már javasolt, és állítólag már nem hajlandóak végigülni a PowerPoint előadásokat – írja az Inc.

Szerencsére vannak hatékony alternatívái a pontokba szedett mondanivalót megjelentő prezentációknak. Íme három lehetőség a magazin szakírója, Geoffrey James javasol.

Ha egy problémát meg kell vitatni és dönteni kell róla, hasznosabb írott tájékoztatót használni. Ez egy rövid (legfeljebb 3 oldalas) dokumentum, amelyet a megbeszélés elején mindenki elolvas. Fontos, hogy ezt ne adjuk ki az értekezlet előtt, mert szinte senki sem fogja elolvasni.

A tanításhoz és képzéshez az interaktív élmények létrehozása a célravezető. Ez munkafüzeteket, csoportos gyakorlatokat és különösen jegyzetelést jelent, de mindig ceruzával vagy tollal, és soha nem számítógéppel. A papíron történő jegyzetelés jelentősen javítja a memóriát, mivel az agy több részét is igénybe veszi, ami a PowerPoint-effektus fordítottja.

A szórakoztatáshoz vagy inspiráláshoz tartsunk beszédet. Ha a csoport túl nagy ahhoz, hogy részt vegyen az interaktív gyakorlatokban, akkor inkább TED Talk stílusú előadás működik jól. Ha van egy kép, amely döntő fontosságú a beszéd megértéséhez, azt jelenítsük meg, de soha mutassunk felsorolást. Olyat például a TED Talkban sohasem látni, és nyilván okkal.

Forrás

Tavaly a Google Drive-ról töltötték le a legtöbb rosszindulatú programot a felhőtárhelyek közül 3

Tavaly a Google Drive-ról töltötték le a legtöbb rosszindulatú programot a felhőtárhelyek közül

A Google átvette a Microsoft OneDrive-tól a rosszindulatú letöltések első helyét, mivel a támadók ingyenes fiókokat hoztak létre, rosszindulatú szoftvereket töltöttek fel és dokumentumokat osztottak meg gyanútlan felhasználókkal – írja a Netskope jelentése.

Minél jobban ki tudják használni a kiberbűnözők egy legitim szolgáltatás előnyeit, annál nagyobb az esélyük arra, hogy becsapják az embereket, és bedőljenek a csalásaiknak. Ezért használják ki a Google és a Microsoft népszerű szolgáltatásait rosszindulatú támadásokban. A Netskope biztonsági szolgáltató szerint a Google Drive volt 2021-ben az a felhőalapú adattárolási szolgáltatás, amellyel a legjobban visszaéltek a rosszindulatú programok letöltéséhez.

A Netskope “2022. januári felhő- és fenyegetettségi jelentésében” megjegyezte, hogy a felhőalapú tárolóalkalmazások 2021-ben még nagyobb mértékben nyertek teret. Az év során az elemzett ügyfelek 79 százaléka használt legalább egy felhőalapú tárolóalkalmazást, szemben a 2020-as 71 százalékkal. A használatban lévő felhőalapú tárolóalkalmazások száma is nőtt. Az 500-2000 alkalmazottat foglalkoztató szervezetek tavaly 39 különböző felhőtároló alkalmazást használtak, szemben az előző évi 35 alkalmazással.

A felhőalkalmazások ilyen gyorsan fokozódó használata természetesen izgatta a kiberbűnözőket, akik lelkesen visszaéltek ezekkel az alkalmazásokkal rosszindulatú programok telepítésére. Tavaly a rosszindulatú programok letöltésének 69 százaléka a felhőalapú tárolóalkalmazásokból indult, ami csak kis mértékben csökkent a 2020-as 72 százalékhoz képest. Ezek a szolgáltatások kész célpontok a kihasználásra, mivel a támadók könnyen létrehozhatnak ingyenes fiókokat, feltölthetik fertőző fájljaikat, majd megoszthatják a rosszindulatú dokumentumokat a potenciális áldozatokkal.

Az év során a Google Drive átvette a Microsoft OneDrive-tól a vezető helyet, mint a legtöbb rosszindulatú letöltést okozó felhőalapú tárolóalkalmazás, a letöltések 37 százalékával. A OneDrive a második helyre esett vissza a regisztrált rosszindulatú letöltések 20 százalékával. Az első öt helyezettet a SharePoint 9 százalékkal, az Amazon S3 6 százalékkal és a GitHub 3 százalékakal zárta.

A Google növekvő népszerűségén túl más okai is vannak annak, hogy a Google Drive a Netskope szerint tavaly megelőzte a többi szolgáltatást a rosszindulatú programok letöltése terén. 2020-ban az Emotet botnet a Boxot használta a legtöbb rosszindulatú Office-dokumentum eljuttatására. Mivel az Emotetet a globális bűnüldöző szervek 2021 elején lekapcsolták, ez a tevékenység az év nagy részében szunnyadt. A bűnözők úgy igyekeztek újraindítani tevékenységüket, hogy a Google Drive-ot használva igyekeztek rosszindulatú Office-dokumentumokat megosztani – számolt be a TechRepublic.

“A felhőalkalmazások növekvő népszerűsége a jelentésben leírt visszaélések három típusának adott teret: a támadók megpróbálnak hozzáférést szerezni az áldozat felhőalkalmazásaihoz, továbbá visszaélnek a felhőalkalmazásokkal rosszindulatú programok terjesztésére, végül a bennfentesek adatszivárgásra használják a felhőalkalmazásokat. A jelentés emlékeztetőül szolgál arra, hogy ugyanazokat az alkalmazásokat, amelyeket törvényes célokra használunk, megtámadják és visszaélnek velük. A felhőalkalmazások lezárása segíthet megakadályozni a támadók beszivárgását, míg a bejövő fenyegetések és a kimenő adatok szkennelése segíthet megakadályozni a rosszindulatú programok letöltését és az adatok kiszivárgását” – mondta Ray Canzanese, a Netskope Threat Labs fenyegetéskutatási igazgatója sajtóközleményében.

Forrás

politikon.hu Feliratkozás a legfrissebb hírekről és frissítésekről szóló értesítésekre.
LEGKÖZELEBB
ENGEDÉLYEZEM
Share to...