Embertelen körülmények miatt lázadtak fel egy iPhone gyár dolgozói 18

Embertelen körülmények miatt lázadtak fel egy iPhone gyár dolgozói
A Foxconn dél-indiai üzemében zsúfolt, vízöblítéses WC nélküli hálótermek és a néha férgektől hemzsegő ételek csak egy kis részei annak a borzalmas problémahalmaznak, amelyet a fizetésért dolgozó, iPhone-okat összeszerelő nőknek kellett elviselniük. A legutolsó csepp volt a pohárban, amikor a szennyezett ételek miatt több mint 250 dolgozó megbetegedett - ekkor a munkásnők dühe elszabadult, és egy akkora, még soha nem látott tiltakozásban csúcsosodott ki, amely eredményeként bezárt a 17 000 embert foglalkoztató üzem. A Reuters közelebbről megvizsgálta a december 17-i tüntetés előtti és utáni eseményeket, és ez rávilágít a Foxconn élet- és munkakörülményeire, amely az Apple beszállítói láncának egyik központi vállalata.

A zavargások egy olyan időszakban történtek, amikor az Apple felpörgette az iPhone 13 gyártását, és a részvényesek erőteljes nyomást gyakoroltak a vállalatra, hogy nagyobb átláthatóságot biztosítson a beszállítóknál uralkodó munkafeltételekről. A Reuters hat nővel beszélt, akik a Foxconn Chennai melletti üzemében dolgoztak. Mindannyian azt kérték, hogy ne nevezzék meg őket, mert félnek a munkahelyi vagy rendőrségi megtorlástól.

Hirdetés A dolgozók a padlón aludtak olyan szobákban, amelyekben körülbelül 6-30 nő feküdt – mondta öt munkás közülük. A szobákhoz, ahol laktak, folyóvíz nélküli WC tartozott. “A szállókban élők mindig valamilyen betegségben szenvedtek – bőrallergia, mellkasi fájdalom, ételmérgezés”

– mondta a Reutersnek egy másik munkás, egy 21 éves nő, aki a tiltakozás után kilépett az üzemből.

A korábbi ételmérgezéses esetek egy vagy két dolgozót érintettek. “Ezért sem csináltunk nagy ügyet egyikből sem, mert azt gondoltuk, hogy majd megoldódik. De most sok embert érintett” – mondta.

Üzemen kívül a Foxconn gyára Az Apple és a Foxconn szerdán közölte, hogy a gyárban dolgozók számára használt egyes szállások és étkezők nem feleltek meg az előírt előírásoknak. A létesítmény használatát “felfüggesztették”, az Apple fogja biztosítani a szigorú előírások betartását, mielőtt az üzem újra megnyitja kapuit – közölte az almás cég szóvivője. “Megállapítottuk, hogy az alkalmazottak számára használt indiai lakóotthonok és étkezők egy része nem felel meg a követelményeinknek, és a beszállítóval együtt dolgozunk annak érdekében, hogy átfogó korrekciós intézkedéseket biztosítsunk a gyors végrehajtás érdekében”. A szóvivő nem részletezte, hogy milyen fejlesztéseket hajtanak végre az üzemben dolgozók számára, illetve milyen szabványokat alkalmaznak majd.

A női munkavállalók lakhatását szabályozó törvények Tamil Naduban előírják, hogy minden egyes személynek legalább 10 négyzetméternyi lakóteret kell biztosítani, és a lakásoknak meg kell felelniük a helyi hatóságok által meghatározott higiéniai és tűzvédelmi előírásoknak. A Foxconn közölte, hogy átszervezi helyi vezetőségét, és azonnali lépéseket tesz a létesítmények javítása érdekében. A vállalat leszögezte, hogy minden alkalmazottat továbbra is fizetnek, amíg a működés újraindításához szükséges fejlesztéseket elvégzik. A Venpa Staffing Services, a Foxconn vállalkozója, amely azt a szállót üzemelteti, ahol a dolgozók ételmérgezést kaptak, nem kívánt nyilatkozni.

Az ételmérgezés és az azt követő tiltakozások miatt legalább négy Tamil Nadu állambeli ügynökség is vizsgálatot indított, amelyek egy része még folyamatban van. A tisztviselők négyszemközt is felszólították a Foxconnt, hogy biztosítson jobb körülményeket, mondták magas rangú állami kormányzati tisztviselők. “Ez a Foxconn felelőssége” – mondta Thangam Thennarasu, Tamil Nadu állam ipari minisztere a Reutersnek.

Tamil Nadu állam kormánya a múlt héten közleményben közölte, hogy az állam arra kérte a Foxconnt, hogy biztosítsa a munka- és életkörülmények javítását, beleértve a lakhatás és az ivóvíz minőségét. A Foxconn vállalta a felelősséget azért, hogy a munkások életkörülményei megfeleljenek a kormány ajánlásainak és a törvényi előírásoknak

áll a közleményben. Ám az Apple és a Foxconn nem közölte, hogy az üzem mikor nyitja meg újra kapuit.

A Foxconn azzal védekezett, hogy “túl gyorsan kellett felfuttatnia a gyártást” – bár a termelést április és május folyamán visszafogták, amikor Indiában tombolt a COVID-19 Delta változata, mondta a Reutersnek az állami ipari minisztérium egyik magas rangú kormányzati tisztviselője. A tajvani székhelyű Foxconn 2019-ben nyitotta meg az üzemet azzal az ígérettel, hogy akár 25 000 munkahelyet is teremt, ami lendületet ad Narendra Modi miniszterelnök “Make in India” elnevezésű, a gyártási munkahelyek létrehozását célzó kampányának.

Sriperumbudur, a Chennai mellett fekvő város, ahol a gyár található, forgalmas ipari terület, a közelben Samsung és Daimler termékeket gyártó gyárakkal. A gyár központi szerepet játszik az Apple azon törekvésében, hogy a Peking és Washington közötti feszültségek miatt áthelyezze a gyártást Kínából. A Reuters tavaly arról számolt be, hogy a Foxconn három év alatt akár 1 milliárd dollárt is tervez befektetni az üzembe. A Foxconn a gyár személyzetét munkaerő-közvetítőknek adja ki, akik az ott dolgozó – többnyire női – munkások elhelyezéséért is felelősek.

Patkányok és rossz vízelvezetés A tüntetéseket követően az élelmiszerbiztonsági ellenőrök meglátogatták a szállót, ahol az ételmérgezés történt, és bezárták a konyhát, miután patkányokat és elégtelen vízelvezetést találtak, mondta Jegadish Chandra Bose, a Thiruvallur kerület, ahol a szálló található, egyik vezető élelmiszerbiztonsági tisztviselője a Reutersnek. “Az elemzett minták nem feleltek meg az előírt biztonsági előírásoknak” – mondta.

A Foxconn üzemében dolgozó nők körülbelül 140 dollárnak (10 500 indiai rúpiának, 46 ezer forintnak) megfelelő összeget keresnek egy hónapban, és a Foxconn vállalkozójának fizetnek a szállásért és az élelemért, amíg az üzemben dolgoznak.

A legtöbb munkás 18 és 22 év közötti, és Tamil Nadu vidéki területeiről származik – mondta a női dolgozók szakszervezetének vezetője. Az üzemben a havi fizetés több mint egyharmadával magasabb, mint az állami kormány irányelvei szerint az ilyen munkákért járó minimálbér. A 21 éves munkás, aki a tiltakozás után felmondott, a Reutersnek elmondta, hogy szülei rizst és cukornádat termesztő farmerek. A lány sok más falubelihez hasonlóan városi munkát keresett, és a Foxconn béreit jónak tartotta.

Több aktivista és akadémikus szerint a Sriperumbudur gyárakban dolgozó, földműves falvakból toborzott nőkről a munkaadók kevésbé tartják valószínűnek, hogy szakszervezetet alapítanak vagy tüntetnek, ami még inkább figyelemre méltóvá tette a Foxconn gyárban – amely nem szakszervezeti alapon működött – történt tiltakozásokat.

V. Gajendran, a chennai Madras School of Social Work adjunktusa szerint a közeli gyárakba munkára felvett nők “jellemzően nagyobb, szegény, vidéki családokból származnak, ami kiteszi őket a kizsákmányolásnak, és csökkenti a szakszervezeti szervezkedésre és a jogaikért való küzdelemre való képességüket”.

Halálra rémült nők Az ételmérgezéses incidens miatt az egyik szállásról 159 nő került kórházba december 15-én – mondták a Reutersnek a dolgozók. További mintegy 100 nő szorult orvosi ellátásra, de nem kerültek kórházba – közölte a Thiruvallur kerületi közigazgatás a múlt héten. Az a – később hamisnak bizonyult – pletyka terjedt el, hogy a megbetegedett nők közül néhányan meghaltak. Amikor néhány beteg dolgozó két nappal később nem jelent meg a gyárban, a többiek a műszakváltáskor tiltakoztak.

“Megijedtünk, és a szállón beszélgettünk egymás között, és úgy döntöttünk, hogy tiltakozunk. Nem volt vezetőnk” – mondta az egyik munkás a Reutersnek. December 17-én a közeli Foxconn szállókból mintegy 2000 nő vonult az utcára, és a gyár közelében egy kulcsfontosságú autópályát zártak le – közölte a kerületi adminisztráció. Férfi munkások, köztük néhányan egy közeli autógyárból, másnap újabb tiltakozáshoz csatlakoztak – mondták a Reuters által megszólaltatott Foxconn-munkások.

A rendőrség a nagyobb, második tüntetésre úgy reagált, hogy erőszakhoz folyamodott a férfi munkásokkal szemben, majd üldözőbe vette és fizikailag bántalmazta a részt vevő nők egy részét

– mondta két munkás és Sujata Mody, egy helyi szakszervezeti vezető, aki interjút készített a munkásokkal a Reutersnek.

A rendőrség 67 női munkást és egy helyi újságírót vett őrizetbe, elkobozta a telefonjaikat, és felhívta a szüleiket azzal a figyelmeztetéssel, hogy fegyelmezzék a lányaikat – mondta el a Reutersnek három őrizetbe vett nő. A Reuters nem tudta függetlenül megerősíteni a rendőrségi reakció leírását. Azonban Sudhakar, Kancheepuram körzet legmagasabb rendőri tisztviselője tagadta, hogy a tüntetőket megverték volna, hogy telefonokat koboztak volna el, vagy hogy a rendőrök megfélemlítették volna a dolgozókat. “Szigorúan betartottuk az irányelveket, és tiszteletben tartottuk az őrizetbe vettek jogait. Minden szabályt betartottunk” – mondta a Reutersnek.

Nulla óvintézkedés a pandémia ellen K. Mohan, élelmiszerbiztonsági adminisztrátor, aki december 16-án elment abba a szállóba, ahol az ételmérgezés történt, hogy megvizsgálja az életkörülményeket, nem talált semmilyen intékzekdést a COVID-19 fertőzések megelőzésére – mondta a rendőrségnek a Reuters által áttekintett vallomásában. “Azért mentem oda, hogy kivizsgáljam, mivel fennáll az esélye, hogy ez a hely COVID-gyülekezet lesz” – mondta Mohan a rendőrségnek. “A nőket a szállóban szállásolták el, ahol nem tartották be a koronavírus elleni irányelveket”.

A Foxconnnál történt zavargások egy éven belül a másodikak voltak, amelyek egy indiai Apple-beszállítót érintettek. 2020 decemberében a Wistron Corp tulajdonában lévő gyárban szerződéses munkások ezrei pusztítottak el berendezéseket és járműveket a bérek állítólagos nem fizetése miatt, 60 millió dollárra becsült kárt okozva.

Az Apple akkor közölte, hogy próbaidőre felfüggesztette a Wistront, és addig nem ad új megbízást a tajvani szerződéses gyártónak, amíg az nem foglalkozik az üzemben dolgozókkal való bánásmóddal.

Akkor a Wistron azt mondta, hogy dolgozott a szabványok emelésén és a gyárban felmerülő problémák, többek között a bérszámfejtési rendszerek javításán. A Wistron az év elején újraindította az üzem működését. Az Apple a Reuters megkeresésére nem kommentálta azonnal a Wistron helyzetét.

Forrás

ElőzőKövetkező

Díjemelkedés: szerződésmódosítás nélkül korrigál a Telenor 2

Díjemelkedés: szerződésmódosítás nélkül korrigál a Telenor

Fenntartaná magának a jogot a Telenor Magyarország, hogy a jövőben minden ügyfelére vonatkozóan, egyszeri éves díjkorrekció formájában érvényesíthesse a fogyasztói árindex aktuális változásait, mivel a fogyasztói árindex mindenkori változása hatással van a beruházások és fejlesztések, illetve a szolgáltatásminőség fenntartásának költségeire. Mindezt úgy, hogy az nem számítana az előfizetői szerződés egyoldalú módosításának. A mobilszolgáltató 2022. február 21-től hatályba lévő általános szerződési feltételeinek (ászf) módosítását a HWSW vette észre elsőként. A portál szerint ezzel a Telenor vélhetőleg az inflációt kívánja kivédeni – igaz, a fogyasztói árindex negatív változásával ez akár a díj csökkentésével is járhat.

Míg a Telenor szerint a beruházások, fejlesztések és az üzemeltetés költségei más fogyasztási cikkekhez hasonlóan érintettek a fogyasztói árindex változásával, ezért a fogyasztói árindex változásán keresztül a szolgáltatási díjak értékarányos megőrzése érdekében, az Előfizetői Szerződésben meghatározott tarifacsomagok és a kiegészítő szolgáltatások díját (beleértve a havidíjakat és forgalmi díjakat) a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett éves átlagos fogyasztói árindex mértékével megegyezően a Szolgáltató jogosult korrigálni, addig a lap szerint a díjkorrekciókra szigorúan szabályozott körülmények között van csak lehetősége egy hírközlési szolgáltatónak. (A távközlési szolgáltatókat alapvetően két jogszabály, a 2003. évi C. törvény az elektronikus hírközlésről (eht) és a 2021. július 13-tól hatályos 22/2020. (XII. 21.) NMHH rendelet az elektronikus hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályairól köti e téren.)

Mint ahogyan azt írták, a szolgáltatók főszabály szerint alapvetően másképpen járhatnak el abban az esetben, ha határozatlan, illetve határozott idejű (vagyis köznyelven hűségvállalással kötött) szerződést kívánnak módosítani. Utóbbi esetben jóval szűkebb a mozgásterük a cégeknek, mivel csak az előfizető számára előnyös új feltételeket építhetnek be utólag a szerződéseikbe – az eht. 132. §-ának (7) bekezdése szerint a díjak, díjcsomagok módosítása márpedig semmiképpen nem tekinthető előnyös módosításnak, még akkor sem, ha azok “előnyös változásokkal járnak együtt”.

Határozott idejű szerződés esetén amennyiben a változtatás az előfizetőre nézve mégis előnytelen feltételeket tartalmaz, főszabály szerint az ügyfél jogosult a tájékoztatás kézhezvételétől számított 45 napon belül azonnali hatállyal, jogkövetkezmények nélkül felmondani a szerződés. Vagyis határozott idejű szerződések esetén lényegében bármilyen díjkorrekció tabunak számít a szolgáltató számára.

“Fontos törvényi kitétel, hogy nem tekinthető az előfizető tevőleges és kifejezett elfogadó magatartásának az előfizetői szerződés teljesítéséhez kapcsolódó alapvető előfizetői jog gyakorlása, vagy kötelezettség teljesítése, így különösen a szolgáltatás további igénybevétele, illetve a szolgáltatás ellenértékének megfizetése – ettől érvényesen a jogszabály szerint eltérni nem lehet. Vagyis, ha az előfizető kétoldalú szerződésmódosítási ajánlat során nem nyilatkozik, akkor a módosítást alapértelmezetten nem fogadta el, az nem léphet életbe” – írta a HWSW, a Telenor Magyarország megkeresése után.

A távközlési szolgáltató egy korábbi, az A1 Telekom Austria gyakorlata kapcsán az Európai Unió Bírósága által hozott ítéletre hivatkozik: “Álláspontunk szerint az ismertetett intézkedéseink összhangban vannak a hatályos elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályokkal illetve az Európai Unió Bírósága (EUB) C‑326/14. sz. ügyben hozott ítéletével. Ebben az EUB kimondta, hogy a 2009. november 25‑i 2009/136/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel módosított, az egyetemes szolgáltatásról, valamint az elektronikus hírközlő hálózatokhoz és elektronikus hírközlési szolgáltatásokhoz kapcsolódó felhasználói jogokról szóló, 2002. március 7‑i 2002/22/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv (Egyetemes szolgáltatási irányelv) 20. cikkének (2) bekezdését úgy kell értelmezni, hogy az elektronikus hírközlő hálózatokhoz, illetve szolgáltatásokhoz kapcsolódó szolgáltatások díjainak módosítása, amelyre az e szolgáltatásokat nyújtó vállalkozás által alkalmazott általános szerződési feltételekben foglalt olyan díjkiigazítási kikötés alapján kerül sor, amely értelmében a díjakat egy állami intézmény által megállapított objektív fogyasztói árindex változásainak megfelelően igazítják ki, nem minősül e rendelkezés értelmében »szerződési feltételek módosításának.”

Forrás

Az ukrán minisztérium szerint Oroszország felelős a kormányoldalakat ért kibertámadásért 2

Az illetékes ukrán minisztérium szerint Oroszország felelős a kormányoldalakat ért kibertámadásért

Minden bizonyíték arra mutat, hogy a kijevi kormány több internetes oldala ellen a héten elkövetett kibertámadásért Oroszország a felelős, amelynek célja az ukrán állampolgárok megfélemlítése és az ország belső destabilizálása – jelentette ki vasárnap kiadott közleményében a digitális fejlesztésért felelős ukrán minisztérium.

A tárca rámutatott: a Moszkva által folytatott hibridháborúnak részei az információs és a kibertérben végrehajtott támadások. A közlemény szerint orosz kiberbűnözők a leggyakrabban Ukrajna és az Egyesült Államok ellen hajtanak végre támadásokat.

„Oroszország célja nem csupán a társadalom megfélemlítése, hanem az ukrajnai helyzet destabilizálása a kormányzati szféra munkájának blokkolásával és az ukránok kormányba vetett bizalmának aláásásával. Ezt úgy érhetik el, hogy álhíreket dobnak be az információs térbe a kritikus információs infrastruktúra sebezhetőségéről és az ukránok személyes adatainak elszívásáról. Ezért arra kérjük az ukránokat, hogy ne essenek pánikba! Valamennyi személyes adat megbízható védelem alatt áll az állami nyilvántartásokban” – szögezte le a minisztérium.

Hozzáfűzte, hogy az Állami Speciális Kommunikációs Szolgálat az Ukrán Biztonsági Szolgálattal (SZBU) és a kiberrendőrséggel együtt folytatja a nyomozást a kibertámadás ügyében.

Ismeretlenek péntekre virradóra hackelték meg az ukrán kormány és több minisztérium weboldalát.

Támadás érte a kormány több tárcája, köztük a külügyminisztérium, az oktatási, az energetikai, a sport- és az agrárminisztérium informatikai rendszerét, valamint az állami katasztrófavédelem honlapját, és a Covid-igazolásokat is tartalmazó Gyija elnevezésű internetes portált.

Forrás

politikon.hu Feliratkozás a legfrissebb hírekről és frissítésekről szóló értesítésekre.
LEGKÖZELEBB
ENGEDÉLYEZEM
Share to...